sobota, 16 marca 2013

Test 5. Wody źródlane

Dietetycy zalecają picie przynajmniej półtora litra wody dziennie. Dziś zastanowimy się, po jaką wodę warto sięgać.

Do naszego testu wybrałam:
1. Żywiec Zdrój
Jedna z najpopularniejszych wód źródlanych w Polsce. Na rynku dostępna jest w wielu smakach i w różnych poręcznych opakowaniach(od 0,33 l do 5 l). Zaglądając na stronę internetową www.zywiec-zdroj.pl możemy zdobyć informacje zarówno o procesie pozyskiwania wody, dbaniu o jej jakość, ale również o tym, jak bardzo jest ważna dla naszego organizmu. Ponadto woda od 12 lat jest rekomendowana przez Instytut Matki i Dziecka w żywieniu niemowląt.

2. Maksymiliana
Woda źródlana, której producentem jest firma "Taja". Wybrałam ją, ponieważ cenowo lokuje się pomiędzy konkurentami.  Informacji o produkcie szukać można pod adresem www.taja.com.pl. Ze strony dowiedzieć się można, że woda wydobywana jest w Nieszawie, a lokalizacja jest przemyślana ponieważ to właśnie tam (jak informuje nas producent) znajdują się źródła "krystalicznie czystej wody". 
Na etykiecie znajduje się opowieść o Maksymilianie Kolbe, który to zachwycony walorami wody 1921 roku przybył na te tereny.

3. Krystalia
Kolejna woda, której producentem jest "Taja". Znacznie tańsza.
Tym razem na etykiecie nie ma już historii o Maksymilianie Kolbe. Wyczytać z niej możemy jedynie zawartość składników mineralnych, i numer studni (co ciekawe jest to ten sam numer co w poprzednim przypadku).

Runda 1. Cena:
1. Żywiec Zdrój - 1,89zł/1pkt
2. Maksymiliana -  1,10zł/2pkt
3. Krystalia - 0,69 zł/3pkt

Jak widać, tutaj zdecydowanie na prowadzenie wysuwa się Krystalia, ze swoją prawie trzykrotnie niższą ceną od najdroższego Żywca. Zakładając, że wypijamy jedną butelkę dziennie, kupując Krystalię zamiast Żywca zaoszczędzimy rocznie ok. 440 zł.

Runda 2. Skład:

1. Żywiec: /1pkt
anion wodorowęglanowy: 201,5mg/l
kation magnezowy: 6,0 mg/l
kation wapniowy 62,1mg/l
kation sodowy 4,0mg/l
suma składników mineralnych: 311,5mg/l

2. Maksymiliana:/2pkt
anion wodorowęglanowy: 451,28mg/l
kation wapniowy: 121,00 mg/l
kation magnezowy: 22.77mg/l
kation sodowy: 35.00mg/l
suma składników mineralnych: 700mg/l


3. Krystalia/2pkt
anion wodorowęglanowy: 451,28mg/l
kation wapniowy: 121,00 mg/l
kation magnezowy: 22.77mg/l
kation sodowy: 35.00mg/l

suma składników mineralnych: 700mg/l

Jak widać skład obu wód produkowanych przez firmę "Taja" jest DOKŁADNIE TAKI SAM. 
Ale co bardzo mnie zaskoczyło, to suma składników mineralnych, która jest znacznie wyższa od Żywca.
Wg ogólnej klasyfikacji zawartości minerałów w wodzie Żywiec Zdrój jest wodą niskomineralizowaną (nie więcej niż 500 mg/l – niskozmineralizowana), a pozostałe kwalifikują się już do średniozmineralizowanych, (od 500 do 1500 mg/l – średniozmineralizowana).

Runda 3. Bąbelki:

Każda z wód jest wysokonasycona dwutlenkiem węgla.
Niestety dokładną ilość CO2/l podaje Tylko Żywiec, dlatego postanowiłam sama sprawdzić czy bąbelki nie uderzają do głowy...

Przelałam każdą z wód do szklanki i oceniłam jak długo woda pozostaje gazowana:
1. Żywiec Zdrój 80 min/ 3pkt
2. Maksymiliana 30 min/1pkt
3. Krystalia 30 min/1pkt

Podsumowanie:

Żywiec Zdrój: 5 pkt
Maksymiliana: 5 pkt
Krystalia: 6 pkt

Zwycięzcą naszego konkursu zostaje Krystalia.

Jeżeli więc zdecydujecie się sięgnąć po wodę źródlaną, nie zwracajcie największej uwagi na jej popularność czy historię, tylko na to co najważniejsze - składniki mineralne i oczywiście cenę.

Krystalia przy okazji pokazuje jak bardzo jesteśmy manipulowani przez producentów wód. Ten sam produkt, tego samego producenta, z dokładnie tym samym składem, w dokładnie w tym samym opakowaniu tylko z etykietą opatrzoną historią powstania może kosztować ponad połowę więcej.

15 komentarzy:

  1. no niby tak, ale cz to prawda jest co napisali na na butelce???

    OdpowiedzUsuń
  2. jak wynika z biuletynu miasta Nieszawa w roku 2012 przeprowadzono remont studni nr 1 i nr 2, ponieważ:
    "Remont studni 1 i 2 (stan studni groził zatruciem wody – brud, myszy, rozkładające się żaby).

    Wpisz sobie w google: studnia nr 2 w Nieszawie i poczytaj raport NIK-u z kontroli tej jednostki. Owe studnie to najzwyklejsze ujęcia wody z kranówką jakich wiele w każdym mieście. Tyle tylko że ją filtrują i mineralizują.

    OdpowiedzUsuń
  3. kolego wyżej, dzieki za info, teraz juz wiem dlaczego w jednej zgrzewce wody niegazowanej maksymiliana 3 są normalne a 3 śmierdzą. myślałem że to pojedynczy przypadek i kupowałem dalej, ale cały czas sie to powtarza. coś mi sie zdaje ze to po zmianie wlasciciela firmy

    OdpowiedzUsuń
  4. juz nie taja tylko jakis kentpol zywiecki krysztal - ludzie wezcie zobaczcie co sie u was dzieje z ta smierdzacą wodą bo w koncu ktos sie otruje i bedzie afera

    OdpowiedzUsuń
  5. No Anonimowi, widzę że konkurencja zatrzęsła spodniami i robimy czarny PR.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkie te wody to zwykłe kranówy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wody typu krystalia cena mówi sama za siebie Ten kto ma trochę logiki w głowie wie co to jest

    OdpowiedzUsuń
  8. Piłam wode gazowaną Krystalia, po 1,5 l dziennie. Po paru miesiacach zaczeły mnie boleć plecy. Rozciągałam sie, ćwiczyłam... ból coraz większy aż nie mogłam spać w nocy. Zlokalizowałam ból. Były to nerki. Od 2 tygodni nie pije już tej wody gazowanej Krystalia, a pije zamiast wode z kranu z cytryna. Zmiane diety od czegoś trzeba było zaczać. Ból już znikł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przez kilka dni miałem ostre napady bólu w dolnej części brzucha.
    Myślałem że to jakaś poważna sprawa. Nie wiedziałem co jest przyczyną aż raz w nocy wypiłem troche wody Krystalia i chwilę po zaśnięciu obudziłem się z ostrym bólem brzucha. Jedynym logicznym wytłumaczeniem powodów tych dolegliwości było wypicie wody Krystalia. Po odstawienieu tej wody nie mam żadnych dolegliwości. Była to pierwsza i ostatnia zgrzewka wody krystalia jaką kupiłem. Oddaję tę wode do Sanepidu celem sprawdzenia jej składu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakis czarny PR z konkurencji w mega slabym wydaniu powyzej. Szkoda, ze nie dodaliscie, ze Krystalia powoduje wojny i glod na świecie... Bullshit. Woda jak woda, pije ja od lat, jest w dobrej cenie, a nadal nie dopadlo mnie 7 plag...

    OdpowiedzUsuń
  11. Woda bez wartości, picie dużych ilości wody źrodlanej wypłukuje dodatkowo.

    OdpowiedzUsuń
  12. KRYSTALIA woda źródlana o smaku pomarańczowym. Przestrzegam przed nią. Gdy ją piłam miałam wciąż bóle głowy i wkoncu przestalam gdy przeczytałam jej skład. Przeszły bóle jak ręką odjął. W niektórych krajach są zabronione substancje które oni dodawają do tej wody. Właściciele piszą na etykiecie napis,, POLSKIE ŹRÓDŁA'' aby ludzie kupowali a sami ich nie zabiorą do domu aby dać swojej rodzinie tą rakotwórczą truciznę. Ludzie zacznijcie myśleć i jak chcecie słodką wodę to ze zwykłym cukrem a nie tymi szkodliwymi zamiennikami słodzącymi.

    OdpowiedzUsuń
  13. 32 year-old Librarian Cale Beevers, hailing from Winona enjoys watching movies like Planet Terror and Embroidery. Took a trip to Sceilg Mhichíl and drives a Ferrari 250 GT California LWB Competizione Spyder. dodatkowe zasoby

    OdpowiedzUsuń
  14. Woda Krystalia nie jest złą wodą, i durne komentarze nic nie pomogą, nawet jeśli to hejtuje konkurencja. Jeśli coś jest tanie nie znaczy że jest złe. Sprawdzenie testerem czystości wody pokazuje dobre wyniki jakości wody jest znakomita 0180 do 0202 PPM, gdzie kranówka to 0460 do 0474 PPM. Woda nie zdatna do picia to powyżej 0500 PPM. Czyli pomiary nie kłamią Krystalia jest znakomita do picia!!!

    OdpowiedzUsuń